Dálnice, které končí desetiletí v brambořišti, vyloženě česká zkušenost. Komentář Štěpána Chába
komentář
13.09.2019
Foto: Facebook
Popisek: Dan Ťok uměl krásně pózovat v reflexní vestičce, ale dálnice mu moc nešly
„Prosadíme zákon o klíčových stavbách, aby se pár kilometrů dálnic nestavělo čtvrt století. Do roku 2021 postavíme nové obchvaty a 170 kilometrů nových dálnic jako D3, D4, D11 a D35.“ Taková krásná slova má Babišovo ANO už na druhé stránce svého politického programu. 170 kilometrů dálnic. Člověk by si řekl, že ANO, BUDE LÍP. Ale s realitou se trochu míjíme. Babiš nastoupil do vlády v roce 2013, ve stejný rok instaloval na post ministra dopravy Dana Ťoka a s jednou personální výměnou má tak už šest let dopravu pod vlastním velením. Čeho jsme tím dosáhli?
Rozhodně ne toho, co má ANO v programu. V roce 2014 se nepostavil ani centimetr nové dálnice. Ale co, to si Babiš teprve zvykal na novou úlohu, dá se to odpustit i svést na předchozí vlády a Kalouska. V roce 2015 se postavilo 5 kilometrů dálnic. Zase žádný zázrak, ale co, rozjíždíme se. V roce 2016 se postavilo 16 kilometrů, v roce 2017 se postavilo 17 kilometrů. Asi aby se to dobře pamatovalo – rok 16, kilometrů 16, rok 17, kilometrů 17. V roce 2018? Ne, nebylo to 18 kilometrů, ale kilometry 4. Za dosavadní dobu vlády Andreje Babiše se tak postavilo 42 kilometrů dálnic. Možná je Babiš fanouškem Stopařova průvodce po galaxii, protože číslo 42 je odpovědí na otázku života, vesmíru a vůbec, takže v tomhle dobrý, ale jako programový slib to vyzní přinejmenším koženě.
Poláci a Rakušané pro srovnání
Polsko má svého druhu obdobnou historickou zkušenost, přesto jsme na počet obyvatel krapet bohatší než oni. Jak se za těch pět let Poláci vypořádali se stavbou dálnic? Za stejných poměřovaných pět let Poláci postavili nových 711 kilometrů dálnic. A co víc, rozestavěli si tisícovku dalších. A my? V roce 2009 jsme podepsali s Rakouskem dohodu o výstavbě dálnice z Brna do Vídně. Rakušané letos slavnostně dostavěli a otevřeli poslední část. Ovšem rozjetí a rozmlsaní si to ženou po nové dálnici s úmyslem investovat v Brně a po přejezdu hranic vjedou do brambořiště. Od roku 2009 jsme si nestihli vyřídit ani papíry pro výstavbu, natož abychom začali s její stavbou. Z těch deseti let má šest let Ministerstvo dopravy pod kuratelou Babišovo ANO. A, sakra, už to nejde svádět na Kalouska.
Výpočty
Ocitli jsme se na šestém místě odspodu v kvalitě dálnic v Evropské unii. Naše dálniční síť je srovnatelná s Pákistánem. Ano, můžeme se chlácholit tím, že ještě nejsme na úrovni Zimbabwe, ale byl bych s tím chlácholení sakra opatrný, protože Afrika se pustila do rozvoje opravdu ve velkém a stojí za ním investice z Číny. Je možné, že za pár let budeme na Zimbabwe hledět s obdivem. Raiffeisenbank vypočítala, že jen tím, jak procvičujeme praktické poučky z kurzů přežití na D1, ekonomika státu přijde ročně o 1,1 miliardy korun. Abychom se vůbec přiblížili průměru Evropské unie, museli bychom investovat o 47 % víc, než teď děláme. A prakticky veškeré naše investice očividně spolkne jen záplatování již stávajících dálnic.
Resumé?
Babišovy sliby, předvolební výkřiky na billboardech, všechno to byla jen klamavá reklama. V programu zmíněných 170 kilometrů dálnic se nestihne, když se za 6 let stihlo jen 42 kilometrů, za zbývající 2 roky zbytek prostě nedáme. Je to vizitka, špatná vizitka vlády Andreje Babiše. Nevytvořil páteřní dopravní spojení se světem, kterým by k nám mohly plynout investice. Tratíme na tom všichni. Ovšem je nutné v rámci objektivity zmínit, že předchozí vlády na tom byly podobně. Nestavělo se. A když už se stavělo, tak s podobnými efekty, jaké předvádí Babiš.

Vložil: Štěpán Cháb