Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dálnice, které končí desetiletí v brambořišti, vyloženě česká zkušenost. Komentář Štěpána Chába

komentář 13.09.2019
Dálnice, které končí desetiletí v brambořišti, vyloženě česká zkušenost. Komentář Štěpána Chába

Autor: Facebook

Popisek: Dan Ťok uměl krásně pózovat v reflexní vestičce, ale dálnice mu moc nešly

„Prosadíme zákon o klíčových stavbách, aby se pár kilometrů dálnic nestavělo čtvrt století. Do roku 2021 postavíme nové obchvaty a 170 kilometrů nových dálnic jako D3, D4, D11 a D35.“ Taková krásná slova má Babišovo ANO už na druhé stránce svého politického programu. 170 kilometrů dálnic. Člověk by si řekl, že ANO, BUDE LÍP. Ale s realitou se trochu míjíme. Babiš nastoupil do vlády v roce 2013, ve stejný rok instaloval na post ministra dopravy Dana Ťoka a s jednou personální výměnou má tak už šest let dopravu pod vlastním velením. Čeho jsme tím dosáhli?

Rozhodně ne toho, co má ANO v programu. V roce 2014 se nepostavil ani centimetr nové dálnice. Ale co, to si Babiš teprve zvykal na novou úlohu, dá se to odpustit i svést na předchozí vlády a Kalouska. V roce 2015 se postavilo 5 kilometrů dálnic. Zase žádný zázrak, ale co, rozjíždíme se. V roce 2016 se postavilo 16 kilometrů, v roce 2017 se postavilo 17 kilometrů. Asi aby se to dobře pamatovalo – rok 16, kilometrů 16, rok 17, kilometrů 17. V roce 2018? Ne, nebylo to 18 kilometrů, ale kilometry 4. Za dosavadní dobu vlády Andreje Babiše se tak postavilo 42 kilometrů dálnic. Možná je Babiš fanouškem Stopařova průvodce po galaxii, protože číslo 42 je odpovědí na otázku života, vesmíru a vůbec, takže v tomhle dobrý, ale jako programový slib to vyzní přinejmenším koženě.

Poláci a Rakušané pro srovnání

Polsko má svého druhu obdobnou historickou zkušenost, přesto jsme na počet obyvatel krapet bohatší než oni. Jak se za těch pět let Poláci vypořádali se stavbou dálnic? Za stejných poměřovaných pět let Poláci postavili nových 711 kilometrů dálnic. A co víc, rozestavěli si tisícovku dalších. A my? V roce 2009 jsme podepsali s Rakouskem dohodu o výstavbě dálnice z Brna do Vídně. Rakušané letos slavnostně dostavěli a otevřeli poslední část. Ovšem rozjetí a rozmlsaní si to ženou po nové dálnici s úmyslem investovat v Brně a po přejezdu hranic vjedou do brambořiště. Od roku 2009 jsme si nestihli vyřídit ani papíry pro výstavbu, natož abychom začali s její stavbou. Z těch deseti let má šest let Ministerstvo dopravy pod kuratelou Babišovo ANO. A, sakra, už to nejde svádět na Kalouska.

Výpočty

Ocitli jsme se na šestém místě odspodu v kvalitě dálnic v Evropské unii. Naše dálniční síť je srovnatelná s Pákistánem. Ano, můžeme se chlácholit tím, že ještě nejsme na úrovni Zimbabwe, ale byl bych s tím chlácholení sakra opatrný, protože Afrika se pustila do rozvoje opravdu ve velkém a stojí za ním investice z Číny. Je možné, že za pár let budeme na Zimbabwe hledět s obdivem. Raiffeisenbank vypočítala, že jen tím, jak procvičujeme praktické poučky z kurzů přežití na D1, ekonomika státu přijde ročně o 1,1 miliardy korun. Abychom se vůbec přiblížili průměru Evropské unie, museli bychom investovat o 47 % víc, než teď děláme. A prakticky veškeré naše investice očividně spolkne jen záplatování již stávajících dálnic.

Resumé?

Babišovy sliby, předvolební výkřiky na billboardech, všechno to byla jen klamavá reklama. V programu zmíněných 170 kilometrů dálnic se nestihne, když se za 6 let stihlo jen 42 kilometrů, za zbývající 2 roky zbytek prostě nedáme. Je to vizitka, špatná vizitka vlády Andreje Babiše. Nevytvořil páteřní dopravní spojení se světem, kterým by k nám mohly plynout investice. Tratíme na tom všichni. Ovšem je nutné v rámci objektivity zmínit, že předchozí vlády na tom byly podobně. Nestavělo se. A když už se stavělo, tak s podobnými efekty, jaké předvádí Babiš.

 

Vložil: Štěpán Cháb

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace