Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pole žlutých blatouchů, divoké narcisy, bledule… Lipensko jen kvete, od apríla už jezdí na přehradě i přívozy

06.04.2019
Pole žlutých blatouchů, divoké narcisy, bledule… Lipensko jen kvete, od apríla už jezdí na přehradě i přívozy

Autor: Facebook

Popisek: Cesta přívozem je romantická, obzvláště při západu slunce

FOTOGALERIE Od prvního dubna začaly místní i turisty na Lipně vozit přívozy. Jízdní řády jsou neměnné, v sezóně jezdí každou hodinu nebo i častěji. Ceny jízdenek zůstávají stejné, někde dochází k mírnému navýšení. Provozovatelé investovali při opravách stovky tisíc, někde i miliony… Počasí je krásné, rozkvetly všechny jarní kytičky, v okolí Lipna najdeme doslova koberce máslově žlutých blatouchů, narcisek, bílých sasanek a bledulí. Ty si lze prohlédnout z cyklostezky vedoucí podél lipenského jezera. A pak se třeba nechat převézt na druhou stranu.

Turisté na Lipensku mají opět výrazně kratší a rychlejší spojení s druhým břehem jezera. V pondělí 1. dubna začaly jezdit dva přívozy z Horní Plané do Bližší Lhoty a z Frymburku do Frýdavy. Lidem tak odpadlo zdlouhavé objíždění lipenské přehrady. Třetí přívoz, který jezdí z Dolní Vltavice do Kyselova, bude turisty vozit od května. Provozují je obce i soukromníci. Ceny zůstávají stejné, někde dochází k drobnému navýšení. Jízdní řády se oproti loňsku nemění. V sezóně se vydá na druhý břeh každou hodinu. „Vedle toho, že je přívoz velice praktický dopravní prostředek, se jedná o hojně navštěvovanou i fotografovanou turistickou atrakci. Perfektně zapadá do mozaiky zajímavostí a specifik rekreačního vyžití na Lipensku. Vždyť s přívozem tu v létě při plánování výletů počítají téměř všichni, loni se na jednom z nich dokonce odehrála i svatba,“ říká Jiří Mánek z Turistického spolku Lipenska, který se stará o propagaci území sahajícího od Stožce po Rožmberk.

Více obrázků ze spouštění přívozu na vodu najdete v galerii, foto TS Lipenska

Přívozy zkrátí cestu místním i turistům

Frymburský přívoz zkrátí lidem cestu na Frýdavu, lidé nemusí jezdit přes lipenskou hráz, ušetří tam více než 20 kilometrů. Často ho využívají ti, kteří míří nejen na Vítkův Hrádek. Díky hornoplánskému přívozu odpadá zdlouhavé dvacetikilometrové objíždění jezera přes nejbližší most v Nové Peci. Pokud bude stejně teplé a slunečné léto jako bylo loni, lze předpokládat, že přívozy v létě převezou dohromady více než 250 tisíc turistů. Ten frymburský loni přepravil více než 70.000 turistů, hornoplánský asi 120.000. „Trend je mírně narůstající,“ uvádí shodně provozovatelé a doufají, že pokračovat i letos. Investice před sezónou se podle provozovatelů pohybují v řádech stovek tisíc, někde jdou až do milionů korun. Před sezónou všechny prošly přísnou revizí. „Aktuálně probíhá náročná rekonstrukce, oprava jde do milionů,“ uvádí René Wippern, majitel a provozovatel přívozu v Dolní Vltavici. 

Ve Frymburku investovali více 0,5 milionu korun, což je podobná suma jako v roce předchozím. „Jednalo se o generální opravu motoru, opravu kormidel, generální opravu hydrauliky, elektromagnetických spojek a výměnu ložisek hřídelového vedení. V příštím roce musíme investovat částku, která přesáhne 2 miliony korun,“ uvádí Antonín Labaj za společnost ATZ Global, která přívoz provozuje. I z toho důvodu tu došlo k mírnému zdražení. Jízdenka pro jednotlivce vyjde na 20 korun, cena kola 15 korun.  O pět procent více než loni si zaplatí ti, co přijedou autem. Novinkou je, že děti do tří let jedou zadarmo.

V dubnu jezdí přívoz od devíti do pěti. V dalších měsících se provozní doba rozšiřuje o letních prázdninách - je v provozu od osmi do osmi, pak se hodiny ubírají. Na druhý břeh převáží pasažéry každou hodinu, při plném vytížení jezdí přívoz i mimo jízdní řád. Stejné je to i jinde na Lipně. „Jezdíme každou hodinu, přesně v půl,“ uvádí Petr Tahotný z přívozu v Horní Plané, kde je provozovatelem město.

Vložil: Markéta Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace