Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Lahůdka pro milovníky industriálu, to se hned tak nevidí. Anděl u jaderného reaktoru

15.02.2019
Lahůdka pro milovníky industriálu, to se hned tak nevidí. Anděl u jaderného reaktoru

Foto: JETE

Popisek: Patnácku uměleckých děl od sochaře Petra Fidricha mohou vidět návštěvníci temelínského infocentra

FOTO Poutníci atomové paměti se jmenuje výstava akademického sochaře Petra Fidricha v Infocentru Jaderné elektrárny Temelín. Tu mohou návštěvníci vidět u reaktorového sálu temelínské elektrárny, přesněji řečeno u jeho makety ve zdejším infocentru. Anděla a další sochy vystavuje zkušený sochař v Temelíně do konce února. Výstava je přístupná denně od 9 do 16 hodin. Vstup je mimochodem zdarma... Co je vůbec zač Petr Fidrich, zvaný Fíďa? Podívali jsme se na něj blíže.

Svojí výstavou chce autor propojit svět umění a techniky. „Při propojování mě teoreticky napadají slova o prostoru, čase, energii, vesmíru, paprsku… jistě je jich spousta. A ty se mohou prolínat a doplňovat například se slovy víra, štěstí, láska, stárnutí nebo pocity,“ uvedl Petr Fidrich.

Sochu s názvem Anděl instaloval autor přímo na maketu reaktorového sálu, foto JETE

 

Petr Fidrich žije střídavě v Salcburku a v Boršově nad Vltavou, kde má svůj ateliér a kde stále tvoří. Své sochy má v depozitu na nezvyklém místě. Mezi nebožtíky - stálou expozici sochařských děl Petra ´Fídi´ Fidricha můžete spatřit v kapli na horním hřbitově v Boršově nad Vltavou. Prostor bývalé zvonice na hřbitově mu poskytl starosta Boršova…

Jeho díla zdobí například Český Krumlov nebo soukromé sbírky v Česku, Slovensku, USA a Švýcarsku. Dostal se i do německé sbírky umění Würth. Fidrich se narodil 21. 8. 1964 v Karviné do rodiny umělců. Studoval kamenosochařství v Uherském Hradišti a AVU. Podílel se například na restaurování Týnského chrámu. U svých soch se zabývá hlavně hudebními tématy.

 

Suverénní cit pro přírodní materiál a záliba v překvapivých kombinacích

„Původní erotická představa je živnou půdou Fidrichovy plastiky a východiskem jejich významů. Autor na ně staví veškerou další tématiku, ať už totemickou pohádkovou nebo ekologickou. Dialektika odhalování a skrývání neustává, jako věčný proces rození a všech životních proměn.

Mezi základní charakteristiky Fidrichova uměleckého naturelu patří také suverénní cit pro přírodní materiál a jeho možnosti a meze, ale zároveň i záliba v překvapivých kombinacích a povrchových úpravách.

Fidrichovy realizace se vzdalují od tradiční představy sochy jednak akcentem na objekt jako metaforu předmětného světa a jednak mimořádným důrazem na jeho barevnou složku.

Tyto skulptury nebo objekty zůstávají sochami, obohacenými o řadu nových kvalit. Za všechny bych chtěl připomenout hravost, přívětivý humor, smysl pro variace, inovaci a zdobnost,“ napsal mimo jiné o díle sochaře kurátor Alšovy jihočeské galerie, Mgr. Vlastimil Tetiva.

Vložil: Markéta Vančová