Omezené rychlíkové spoje by mohl Jihočeský kraj nahradit autobusy
05.07.2013
Foto: Profimedia.cz
Popisek: České dráhy šetří a ruší méně vytížené spoje
Jihočeský kraj je připraven pomoci cestujícím, kterých se dotklo omezení provozu čtyř rychlíkových spojů mezi jižními Čechami a Krajem Vysočina. Dopravní obslužnost by mohly na území Jihočeského kraje zajistit autobusy.
Korekce se týká rychlíků na trasách Jihlava – Jindřichův Hradec, Jindřichův Hradec – Havlíčkův Brod, Jihlava – České Budějovice a České Budějovice – Jihlava (viz tabulka na konci). V platnost vstoupila v pondělí 1. července 2013 z rozhodnutí ministerstva dopravy.
„Dostaneme-li požadavek z měst, kde tyto dálkové spoje staví, jsme jim schopni nabídnout za tyto vlaky alespoň částečnou alternativu. A to v podobě autobusové přepravy. Jedná se o České Budějovice, Veselí nad Lužnicí a Jindřichův Hradec,“ uvedl Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu a zástupce společnosti JIKORD.
Jihočeský hejtman Jiří Zimola je zásadně proti
O omezení rychlíků, jako o hotové věci, se dozvěděl jihočeský hejtman Jiří Zimola 15. května 2013. Aniž by s ním někdo tyto změny konzultoval. „Pan hejtman okamžitě poslal ministrovi dopravy Zbyňku Stanjurovi dopis, ve kterém vyjádřil ostrý nesouhlas. Změny v rozhodnutí ministerstva ale nedosáhl,“ popsal Študlar.
Tomu na celé věci vadí zejména to, že se udála velmi narychlo. Aniž by se na ni byl kraj schopen připravit. „Upravit jízdní řády tak, aby kvůli korekci nebyla narušena zavedená dopravní obslužnost, nějaký čas trvá. Takto tu zbytečně vzniká chaos,“ zdůraznil Študlar.
Tento argument ale odmítá Stanjura v dopise, kterým reagoval na slova hejtmana Zimoly. Celá věc zeštíhlení vlakových spojů na trase mezi jihem Čech a Vysočinou by se tím podle něj jen oddálila a tudíž i dále prodražovala.
Jihočeský kraj odmítá dotovat dopravu
Právě finance, které dává ministerstvo dopravy Českým drahám, považuje Študlar za hlavní meritum věci. „Je pravda, že náklady na vlakovou dopravu neustále stoupají. Nevím ale, zda peníze z výše uvedené korekce státní kasu nějak zachrání. Vždyť ministerstvo díky tomu ročně ušetří v našem kraji necelých sedm milionů korun, ale přitom ročně dotuje rychlíkovou přepravu v České republice částkou převyšující čtyři miliardy,“ vypočítá Študlar.
Na rozdíl od možného nasazení autobusů neplánuje Jihočeský kraj aktuálně suplovat rychlíky spěšnými vlaky. Odmítá totiž ze svých financí dotovat dopravu, jejíž financování náleží čistě státu. „Udělali jsme to jen jednou na trati České Budějovice – Praha. Poslední večerní a první ranní rychlík jedoucí z hlavního města totiž končil v Táboře. Nasazením spěšného vlaku, který dopravuje cestující do Veselí, Soběslavi a Budějovic, stojí ale krajskou pokladnu šest milionů korun ročně,“ sdělil Študlar.
Přehled rychlíků, kterých se týká omezení provozu od 1. července 2013

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ');! Těšíme se na ně.
Vložil: Redaktor KL