Stavba dálnice D3 mezi Ševětínem a Borkem byla zahájena. Řidiči se zde poprvé projedou v prosinci 2019
20.03.2017
Foto: rsd.cz
Popisek: dálnice D3
Další část jihočeské dálnice D3 je ve výstavbě, jedenáctikilometrový úsek mezi Ševětínem a Borkem propojí dvě další rozestavěné části dálnice a po svém dokončení přivede jihočeskou část dálnice k Českým Budějovicím. Význam stavby se ještě zvýší po dobudování všech navazujících úseků až ke státní hranici s Rakouskem. Slavnostního zahájení stavby se zúčastnili ministr financí Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok a ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.
„Nový úsek jednoduše kopíruje současnou silnici, pro řidiče i jejich spolucestující však bude tato cesta mnohem bezpečnější a rychlejší než doposud,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Dálnice by po svém kompletním dokončení měla propojit Prahu s oblastí jižních Čech a rakouskou rychlostní silnici S10. Celková délka tahu dálnice D3 mezi Prahou a státní hranicí s Rakouskem je přibližně 171 kilometrů.
Letos by měl být také zahájen další navazující úsek dálnice D3 mezi obcemi Úsilné a Hodějovice, tedy nejsevernější úsek obchvatu Českých Budějovic. Stavba je zařazena mezi prioritní stavby vlády ČR, kterým byla Evropskou komisí udělena výjimka z hlediska zastaralých posudků EIA.
Letošní rok bude rekordní
Do přípravy staveb šel loni největší objem peněz od roku 2010, tedy 2,1 miliardy korun. Letos tak budou zahájeny práce na více než 100 kilometrech nových úseků dálnic a řadě úseků prvních tříd, 38 kilometrů nových úseků dálnic bude otevřeno. Rekordní částky putují i do oprav, v roce 2015 se opravilo z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na dálnicích a silnicích I. třídy 545 kilometrů, v roce 2016 se jednalo o 605 kilometrů a letos je v plánu oprava více než 600 kilometrů těchto státních komunikací.
Ministerstvo dopravy opakovaně i v tomto roce podpořilo kraje, kterým na zanedbané silnice II. a III. tříd uvolnilo 2,5 miliardy korun, půl miliardy pak přidala vláda z rozpočtové rezervy, podpora je tedy na úrovni tří miliard korun.
Úsek propojí dvě již rozestavěné stavby
„Stavba dálnice D3 v úseku Ševětín – Borek je vlastně rozšířením stávající silnice I/3, která je v dnešní době již dopravně velmi zatížená. V rámci stavby bude ke stávajícímu pravému jízdnímu pásu dobudován levý jízdní pás. Dojde též k úpravě stávajících mimoúrovňových křižovatek Ševětín a Lhotice. Díky dálnici se doprava v místě stane plynulejší a tím pádem i bezpečnější,“ okomentoval zahájení výstavby generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Zahajovaný úsek tvoří propojení mezi dvěma již rozestavěnými stavbami. Význam stavby se ještě zvýší po dobudování všech navazujících úseků až ke státní hranici s Rakouskem.
Navržená trasa dálnice D3 leží na hlavním mezinárodním tahu E55. Ten vede ze Skandinávie přes Německo, Česko, Rakousko a Itálii do Řecka. Dálnice D3 je rovněž zařazena do doplňkové sítě evropských dopravních koridorů, její stavba je navržena ke spolufinancování v rámci Operačního programu Doprava 2014-2020 a bude spolufinancována z Fondu soudržnosti.
Data o stavbě
Hlavní trasa:
- délka: 10 680 m
- kategorie: D 27,5/120
- plocha vozovek: 323 070 m2
- počet stavebních objektů: 73
- MÚK: 2 (Ševětín a Lhotice)
- počet mostů na dálnici: 5 mostních objektů
- počet ostatních mostů: 3 mostní objekty
zhotovitel: EUROVIA CS, a. s.
cena: 933 233 tisíc korun (bez DPH)
předpokládané zprovoznění: 12/2019
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL