Blamáž! Nejvíc zbytečných dopravních značek mají Jihočeši
23.04.2013
Foto: archiv
Popisek: Dopravní značení, ilustrační foto
Blamáž, vyhazování peněz, chaos, tak se dá několika slovy nazvat situace, která panuje v České republice v dopravním značení. Tisíce z nich jsou zcela zbytečné, nejvíce je jich na jihu Čech. Mimochodem v kraji, kde jsou prý druzí nejhorší řidiči v zemi, hned po Praze.
Důležité značky nejsou vidět, naopak tisíce jiných plechových cedulí pouze matou řidiče. Tak zněl závěr z celorepublikové kontroly, kterou loni provedla policie. Po půl roce se situace příliš nezlepšila. Shodují se na tom jak šéfové dopravní policie, tak i BESIPu. Někteří správci silnic totiž reagují pomalu a než vyřeší staré problémy, objeví šoféři zase nové.
Některé komunikace spravuje Ředitelství silnic a dálnic, jiné kraj. V případě Jihočeského kraje prý dochází k odstraňování zbytečných značek postupně.
Odvádí se pozornost řidiče
„Přemíra značek v každém případě odvádí pozornost řidiče, a někdy může způsobit i zásadní dopravní problém" uvedl ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Podobný názor mají i odborníci na dopravu z BESIPu. „Pokud by bylo méně značek, které by byly osazeny skutečně smysluplně, řidiči jim budou přikládat větší důležitost a budou je brát vážněji," uvedl vedoucí BESIPu Roman Budský.
Nejvíc chyb našli policisté a na jihočeských silnicích, náprava ovšem postupuje jen pomalu
2 tisíce poškozených značek
„Řidiči mohou v Jihočeském kraji narazit na 2000 poškozených a další tisícovku zbytečných dopravních značek. Chyby jsme našli jak na silnicích mimo města, tak také na křižovatkách,“ uvedl mluvčí jihočeské policie Jiří Matzner.
Některá značení si protiřečí. Je například osazena tabule s názvem obce a za ní je cedule upozorňující, že řidič musí jen 50kilometrovou rychlostí.
„Což je zcela logické, protože v obci je vždy padesátka. A to je jen jeden s podivných případů,“ míní dopravní expert z BESIPu.
Nemluvě o tom, že mnozí řidiči a řidičky některé značky ani pořádně neznají. Některá města přikročila k tomu, že značení omezují a spoléhají na takzvanou přednost pravé ruky. Někde se to vyplatilo, jinde nastávají zmatky.
Těch ale může být ještě více v případě přibývání značení. Řidiči se můžou na silnicích setkat zhruba se sto dvaceti druhy značek. Brzy přibude další, označující nízkoemisní zónu.
Roman Ondráček