dnes je středa 25.5. a svátek má Viola

Obejdové, kteří jsou napůl gangsteři a napůl producenti, komedie pro blbce na hranici trestní postižitelnosti… Z čeho všeho v českém filmu je na blití režisérovi Pelíšků Janu Hřebejkovi?

24.03.2016
Obejdové, kteří jsou napůl gangsteři a napůl producenti, komedie pro blbce na hranici trestní postižitelnosti… Z čeho všeho v českém filmu je na blití režisérovi Pelíšků Janu Hřebejkovi?

Autor: Youtube repro

Popisek: Režisér Jan Hřebejk

Jan Hřebejk vystudoval na FAMU obor scenáristiku - dramaturgii. Se spolužákem Petrem Jarchovským a producentem Ondřejem Trojanem vytvořil mnoho úspěšných, divácky oblíbených a mezinárodně oceňovaných snímků. Hned ten první, Šakalí léta, obdržel Českého lva, Pelíšky z roku 1999 si získaly srdce diváků a další úspěch přišel o rok později s filmem Musíme si pomáhat, který získal Českého lva a nominaci na Oscara. V posledních letech se ovšem věnuje spíš televizní tvorbě. I slavný filmař jako on to totiž nemá v české kinematografii lehké.

REKLAMA

V rozhovorech s médii si Hřebejk servítky nebere. Pro pořad Limuzína Míry Hejdy se rozpovídal o svých zkušenostech s českým filmovým průmyslem. To, že režisér je dnes ten poslední, který může mluvit do obsazení rolí, vadí nejen jemu, ale i dalším. Kdo platí, ten rozhoduje a je často lhostejné, zda dotyčný člověk umí hrát nebo ne.

Samozvaní gangsteři českého filmu

Český filmový průmysl je podle Jana Hřebejk prý doslova prošpikovaný samozvanými gangstery, kteří nemají k ničemu respekt. „Způsob, jakým se filmy produkují pro celý svět, pro Hollywood, nemá nic společného s tím, co se děje tady. Tady si na producenty hrají takoví obejdové, kteří jsou na půl gangsteři a napůl producenti. To jsou lidé, kteří mají pocit, že když režisérovi poroučí, kdo tam bude hrát, mění svévolně hudbu nebo nechávají předabovat herce, což se mně neděje, jinak bych vraždil, tak si myslí, že to takhle ten film vzniká,“ řekl ke stavu české kinematografie Hřebejk.

Úspěch ze setrvačnosti, typicky český fenomén

Slavný režisér pokračuje ve své tirádě a nenechá na nikom niť suchou – ale hezky po česku, tedy nikoho raději nejmenovat, co kdyby... „Producenti ve světě jsou tak trošku gangsteři, ale svému řemeslu na rozdíl od těch českých rozumí. Ve světě ta práce má hlavně efekt. Tady ne. Tady se spousta věcí povede z leknutí a některé věci fungují ze setrvačnosti. Nebo na tu setrvačnost spoléhají. Třeba Decibely lásky. Nic proti tomu. Takhle vznikají filmy po celém světě, že v tom někdo začichá prachy a vyrobí film. Proč ne,“ šťouchl si do Michala Davida Hřebejk. To, že Decibely sice vydělaly zhruba 15 milionů korun, ale kritika film strhala a někteří diváci dokonce po půl hodině odcházeli z kina, už známý režisér pro jistotu nekomentoval.

Co se líbí blbcům?

Zdá se, že je docela smířlivý, když mluví o tom, že každý film musí mít svého adresáta. „Jestliže jsou blbci, budou vznikat filmy pro blbce, co nemají vkus. Nemělo by to samozřejmě přerůst hranici řekněme trestní postižitelnosti. Tím myslím především rasismus. Když někdo udělá lidovou komedii pro blbce a těm blbcům se líbí, tak proč ne? Jen těžko se dělají věci jak umělecky hodnotné, tak oslovující širokou veřejnost. Kdybych měl jmenovat osobnost, co na téhle hraně celou dobu chodí, vzpomenu si na Zdeňka Svěráka, který dělal se Smoljakem lidové komedie, ale inteligentní. Tohle posoudíme až s odstupem. Jako s tím vínem. Většina filmů je určena k okamžité konzumaci a po letech se na ně nedá dívat. K archivaci se hodí jen malá část. Tady je ale pak zajímavé, jak málo může odpovídat dobové přijetí tomu, co přežije. Když se podíváme na reakce na komedie s Vlastou Burianem nebo filmy s Oldřichem Novým z doby premiéry, asi bychom nečekali, že se budou pouštět za sedmdesát let, “ komentuje Hřebejk.

Odpovídám za své herce, ne za návštěvnost

Se stavem české kinematografie, která nemůže konkurovat Hollywoodu a kde se vše točí kolem toho, kdo s kým a za kolik, je ale víceméně smířený. Nebo spíš dává ruce pryč? „Jako investice je film krajně nejistý. Dřív bylo v kinech méně filmů, filmy se v kinech držely měsíc, když měly úspěch, i rok, jako Pelíšky. Dnes musíte dělat astronomickou reklamní kampaň, která stojí víc než celý film. A stejně nikdy nebudete mít to, co mají hollywoodské trháky. Proto už necítím zodpovědnost za to, jestli přijdou lidi, ale za své spolupracovníky. Když diváci řeknou, že ten a ten herec je špatnej, můžu za to já a ne ten dotyčný chudák,“ zastává se svých herců.

Jednu dobu jsem nemohl točit pro Českou televizi

„Tady těch institucí, co financují film, není mnoho a může se stát, že jste třeba v neoblibě u někoho, kdo nějakou tu instituci vede. Říkám to jen jako příklad, protože třeba v jednu dobu Česká televize neměla vůbec zájem o filmy, které jsme chystali a byly to filmy jako třeba Kawasakiho růže,“ líčí svůj střet s českou filmovou realitou. A z čeho se mu u českých filmů zvedá kufr? „Dnešní filmy, hlavně ty pro nejširší publikum, jsou plné více či méně skryté reklamy, tedy product placementu. Někde to jde, někde je to děs. V takových nějakých Snowboarďácích je jedno, že ti kluci jedí nějaké tyčinky nebo mají konkrétní mobil. Těma teenagerovskýma komediema se product placement strašně zlevnil, protože tam se toho dá narvat hrozně moc. Pak jsou filmy jedna velká reklama. Nejtrapnější je, když vidím film, kde je scéna evidentně napsaná kvůli reklamě, tak to bleju,“ končí Hřebejk svou opatrnou tirádu proti malosti a šmejdům v české kinematografii.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .           

Vložil: Lucie Kolouchová

REKLAMA
reklama
Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

REKLAMA

Nejčtenější

Biatlonistka Gabriela Soukalová se stala obětí doposud nejtvrdšího rasistického vtipu

Biatlonistka Gabriela Soukalová se stala ...

Sláva s sebou přináší oběti. Jenomže v tomto ...

Místo Otce vlasti Donutil a obskurní pěvecká soutěž. A Hlas versus Hlas? Očekávaný TV film o mladém Karlovi byl velkým zklamáním! Karel IV. se stal nevinnou obětí sledovanosti ČT

Místo Otce vlasti Donutil a obskurní pěvecká ...

Česká televize sice připravila k oslavám ...

Má slavného manžela, a přesto musí žít jako svobodná matka. Jak funguje soužití s mužem, který by mohl být jejím dědečkem, a jak to vlastně chodí u Menzelů doma?

Má slavného manžela, a přesto musí žít jako ...

V občance má sice uvedeno ‘vdaná‘, přesto ...

Na herečku je moc ošklivá! Tak tvrdě zhodnotila jedinečnou komičku její vlastní rodina. Přesto se prosadila, nakonec ale odmítla nominaci na Cenu Thálie a pravý důvod tajila do poslední chvíle

Na herečku je moc ošklivá! Tak tvrdě zhodnotila ...

Široký rejstřík výrazů a gejzír energie činí ...

Ti cizí, hnusní lidé, co nám to zkazili… Novinářka navštívila irácké křesťany, co se k nám už nedostanou; žijí teď v kontejneru. Šel celý projekt do kopru kvůli naivitě a lháři Hasanovi?

Ti cizí, hnusní lidé, co nám to zkazili… ...

Salman Hasan byl ten pán, co tlumočil věty ...

Nejdiskutovanější

Biatlonistka Gabriela Soukalová se stala obětí doposud nejtvrdšího rasistického vtipu

Biatlonistka Gabriela Soukalová se stala ...

Sláva s sebou přináší oběti. Jenomže v tomto ...

Místo Otce vlasti Donutil a obskurní pěvecká soutěž. A Hlas versus Hlas? Očekávaný TV film o mladém Karlovi byl velkým zklamáním! Karel IV. se stal nevinnou obětí sledovanosti ČT

Místo Otce vlasti Donutil a obskurní pěvecká ...

Česká televize sice připravila k oslavám ...

Má slavného manžela, a přesto musí žít jako svobodná matka. Jak funguje soužití s mužem, který by mohl být jejím dědečkem, a jak to vlastně chodí u Menzelů doma?

Má slavného manžela, a přesto musí žít jako ...

V občance má sice uvedeno ‘vdaná‘, přesto ...

Na herečku je moc ošklivá! Tak tvrdě zhodnotila jedinečnou komičku její vlastní rodina. Přesto se prosadila, nakonec ale odmítla nominaci na Cenu Thálie a pravý důvod tajila do poslední chvíle

Na herečku je moc ošklivá! Tak tvrdě zhodnotila ...

Široký rejstřík výrazů a gejzír energie činí ...

Ti cizí, hnusní lidé, co nám to zkazili… Novinářka navštívila irácké křesťany, co se k nám už nedostanou; žijí teď v kontejneru. Šel celý projekt do kopru kvůli naivitě a lháři Hasanovi?

Ti cizí, hnusní lidé, co nám to zkazili… ...

Salman Hasan byl ten pán, co tlumočil věty ...

REKLAMA
REKLAMA
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace
zavřít
Na začátek stránky