dnes je úterý 30.8. a svátek má Vladěna

12.10.2013
První 3D Planetárium v ČR prošlo kolaudací

Autor: SL

Popisek: Město Plzeň

První 3D Planetárium v České republice, které již 4. listopadu otevře v areálu plzeňského Techmania Science Center, úspěšně prošlo kolaudačním řízením. Architektonická a obsahová syntéza kulturní památky a supermoderního planetária tak byla dokončena.

„Po dvaadvaceti měsících od zahájení stavby bylo první 3D Planetárium v České republice úspěšně zkolaudováno“, říká technický manažer Techmanie Jiří Vlasák: „Během této doby jsme zchátralou budovu škodovácké jídelny z roku 1917 dokázali přestavět na supermoderní zařízení, v jehož zdech najdou možnost zábavně poznávat zejména fyziku a astronomii statisíce návštěvníků ročně“, dodává Vlasák.

Konzultace s NASA

Přeměna dezolátní historické jídelny na přední planetárium v zemi započala v lednu loňského roku. Během totální rekonstrukce byla budova zcela rozebrána a opět postavena s využitím původních prvků: části Hetzerových vazníků, původních dýmníků nebo cihelných pásek na fasádě. Budova je kulturní památkou, při její stavbě byla poprvé v českých zemích použita tzv. Hezterova konstrukce lepených vazníků, kdy jednotlivé trámy byly skládány z lamel spojovaných lepidlem na bázi tvarohu a vápna.

První 3D Planetárium v České republice staví na třech základních pilířích, které rozvíjejí možnosti neformálního vzdělávání: 2D a 3D projekce snímků s astronomickou či geografickou tématikou pro různé věkové skupiny. Na vnitřní plochu kupole o průměru 14 metrů budou promítány populárně vzdělávací snímky konzultované např. s NASA a ukazující např. oblohu nad Plzní, výcvik astronauta, nebo krásy mlhovin, galaxií a miliony světelných let vzdálených sluncí.

Interaktivní expozice Vesmír

Projekční globus Science On a Sphere nabídne originální demonstrační pomůcku, která ukáže např. vizualizace jednotlivých planet, změny zemské kůry, vlastnosti mořských proudů, rozložení sociální sítě Facebook ve světě atd.

Interaktivní expozice Vesmír představí 27 nových, z velké části autorských exponátů, které Techmania připravila pro snadné pochopení základních jevů a fenoménů z blízkého i vzdáleného vesmíru. Kromě vodíkové rakety, robotické ruky, Keplerových zákonů či pohybů planet se zde návštěvníci seznámí např. s gyroskopem, exponátem, jenž věrně simuluje pocity přetížení při startu rakety.

Zaujal Vás tento článek? Posílejte nám svoje názory i podněty na ! Těšíme se na ně.

Vložil: Redaktor KL

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?