dnes je sobota 10.12. a svátek má Julie

RECENZE Finské Čtyřcestí je a bude víc než románový debut

28.02.2016

Autor: Blogspot.com

Popisek: Tommi Kinnunen

Aby se humanitně zaměřený učitel na gymnáziu v jihofinském Turku jen tak posadil do křesla a začal psát strhující text, se stává spíše v americkém románu. Jenomže v tomto případě je to pravda. Mladý (ročník 1973) Tommi Kinnunen svým Čtyřcestím udělal doslova díru do evropské literatury a strhnul nálepku s rovnítkem krimi - sever Evropy.

U románu Čtyřcestí lze zvolit hned několik přístupů. První: faktický. Druhý: popisující formu. Třetí: Mající za cíl zmapovat přesah románu do dalších literatur. Zde se zastavme a doplňme, že tento knižní debut s původním krkolomným názvem Neljäntienristeys již získala řada významných, nakladatelských domů. Namátkou: Japonské Shincho-sha, islandský Bjartur, turecký Bencekitap nebo francouzský Albin Michel. V České republice se o přípravu a vydání postaralo Argo, pod pečlivý překlad je podepsaná Lenka Fárová a grafikou titul doprovodil Ladislav Václav Kouba. Že se rovněž autor zajímá o své dílo, dokazuje pravidelně na svém Twitteru. Ostatně tam na konci února umístil obálku a další informace k našemu vydání. Abychom se drželi věci, řekněme, že Čtyřcestí má přesah.

Jedná se o koncepčně složitě pojaté dílo s výrazným prvkem kroniky. V České republice se za poslední dekádu prakticky nic podobného neobjevilo. A asi nejen u nás. Jelikož jsme se snažili o získání maxima informací, procházeli jsme i řadu evropských komentářů k této krásné knize. V Belgii (Anne Oerlemans, Cleeft) se zmiňují o otiscích, jež ve čtenáři zůstanou, v Holandsku (Bibliotheek.nl) dokonce kritik uznal, že titul přečetl jedním dechem. Pochvalných je více ohlasů, a to nejen z oficiálních stránek magazínů, ale rovněž mezi bloggery a čtenáři (Maemaailm Blog, Lugemissoovitus Blog). Na otázku, zdali se nejedná o příliš onoho pověstného povyku pro nic, odpovídáme, že ne. Tommi Kinnunen přistoupil k látce, říkejme ke kronice dvacátého století, na vzorku čtyř lidských osudů, s citem Thomase Manna.  Adrianu Leverkühnovi se samozřejmě rovnat nemůže a evidentně ani nechce, ovšem odstup a promýšlená citlivost a láska k postavám je něco, co nelze přehlížet. I proto jsme výše uvedli, že se nejedná pouze o obsah, ale také o formu. Čtyři (ne)samostatné celky, čtyři postavy, Maria, Lahja, Kaarina a Onni, období let 1895 až 1996 a fantasticky poetické názvy kapitol (Ouluská, Na vážkách, Na čihadle, Smírná nebo Vozová). Proto přejděme k obsahu.

V románu Čtyřcestí se, jak název napovídá, protínají osudy čtyř členů jedné rodiny z nejmenovaného městečka na severu Finska. Každá z hlavních postav vnímá historické i běžné rodinné události svým způsobem, každá něco skrývá. Tajemství však člověku vždy berou sílu a izolují jej od ostatních, komunikace začíná váznout, rodinné vztahy se narušují. Příběh začíná v roce 1895, kdy mladá Maria začíná úspěšnou a dlouholetou kariéru porodní báby, a uzavírá se o sto let později, kdy Mariina nemanželská dcera, fotografka Lahja umírá na nemocničním lůžku obklopena svými blízkými. Dalšími vypravěči jsou manžel Lahji, válečný hrdina Onni, a její snacha Kaarina, která se snaží narušit zavedené rodinné pořádky. Čtyřcestí je empatický román o lidech, kteří se nebojí hnát své sny až do zakázaných výšek, i když tuší, že za to mohou draze zaplatit.

Nenechte se mást, nehledejte žánr, zpupnost, nehledejte originální vzor, u něhož byste si bezesporu mohli odskočit k novému překladu Božské komedie Vladimíra Mikeše. Hledejte ohromnou hloubku a bezezbytku popsaný život. Klíčem k celé knize je přitom prvních několik stran. Na nich se dozvíte prakticky vše a v momentě, kdy knihu dočtete, radíme návrat ke kořenům, na začátek. Budete ty snadno čitelné a přehledné věty vnímat docela, ale opravdu docela jinak. Popisnost a obrazovost, jakou drží Tommi Kinnunen, je až hrabalovská. Zkrátka a dobře jde o román, na jaký se často nenarazí. Má kousek dobrodružství, kousek faktičnosti novely, trochu napětí a smutku, ale i čistého veselí. To už bychom používali zbytečná klišé... Čtyřcestí nečtěte naráz, rozložte ho do pár dnů a pak se vraťte na začátek, na ten přelom století, osudů a let 1996 / 1895.

Název: Čtyřcestí
Autor: Tommi Kinnunen
Vydalo: Argo, 2015