dnes je neděle 11.12. a svátek má Dana

RECENZE Detektivní příběh z Anglie 14. století. Celkem změna

24.01.2016

Autor: Blog autora

Popisek: Mel Starr

Spisovatelova vášeň pro historii je příznačná. Mel Starr se narodil a vyrostl v Kalamazoo v Michiganu. Po studiu na Western Michigan University studoval středověké lékařství a středověkou angličtinu, aby z těchto oborů získal v roce 1970 magisterský titul a posléze vyučoval dějiny na státních školách v Michiganu, z toho pětatřicet let v Portage.

To na úvod pro všechny, kteří budou chtít sáhnout po jeho nejnovějším kriminálním případu, Zločinu u kostela. Ona totiž už sama první stránka napoví, že jazyková vrstva bude v tomto románu celkem dominantní. Vigilie, bailiff, donatista, malvaz, teslice nebo cotehardie, to nejsou zrovna nejobvyklejší slova současné literatury. Obdiv si proto zaslouží i Starrova překladatelka Marie Válková.

Podtitulem románové podoby Zločinu u kostela jsou "vzpomínky, které sepsal Hugh de Singleton, lékař", druhé vyprávění. Už počáteční strana rozsáhlé, kompozičně i obsahově zpracované knihy ukáže na reálný podklad, když si čtenář může prohlédnout pečlivě zdokumentovanou mapku Bamptonu, městečka na jihozápadu Anglie. Ostatně právě zmíněnou tezi na konci potvrzuje i samotný Mel Starr slovy: „...okamžitě jsem uviděl, jaké možnosti města nabízí pro román, který jsem zamýšlel napsat. Tony a Lis se stali úžasným zdrojem informací, za což jsem vděčný," stojí v doslovu. „...bylo to pomocí zvláště pro pochopení podivné situace středověkého farního kostela, kde působili tři vikáři," dodává Starr.

A proto pozvolna přejděme k ději. Hugh de Singleton, lékař a bailiff na panství lorda Gilberta Talbota, stojí před novým záhadným případem. Noční strážný městečka Bampton je nalezen mrtvý nedaleko kaple svatého Ondřeje. Vše nasvědčuje tomu, že jeho smrt má na svědomí divoké zvíře, ale Hugh má jiný názor. Podrobné pátrání ho zavede na stopu dalšího zločinu. Detektivní román se odehrává ve středověké Anglii v oblasti Oxfordska. Alespoň tolik lze vyčíst z obalu a četných anotací. Co bude v tuto chvíli vhodné zdůraznit, je onen zločin. Starr, kromě své pečlivě zvládnuté středověké angličtiny a znalosti situace v době válek, moru a sporů o trůn Jindřichů IV., V. a VI., detailně vylíčí ohledání mrtvého. To je z pohledu čtenáře první výrazná známka jeho schopností. Pokud bychom se ze strany třicet přenesli o dvě stě stran dále, tesáky údajných vlků nahradí cosi jiného a rozcupované jehně rovněž. Mezitím však zažijeme podrobný doklad života ve středověké Anglii, poznáme několik desítek postav a vedlejších dějových linek. Byť zdánlivě nepodstatných pro děj.

Starr ve své knize nespěchal a je to znát. Barvitě, až rtuťovitě líčí osudy, postupně sune děj, odhaluje možné motivy, aniž by se vyhýbal kontrastu, konfliktu s realitou. Ona totiž zmíněná profese bailiffa není žádnou fikcí. Prakticky se jedná o vykonavatele zákona a anglické noviny tento termín užívají doposud. Doktorova zdravá mysl, začínající vzpomínkami na školní léta a obličej posetý boláky moru, se nebojí chyb a omylů. Navzdory důstojnosti a důležitosti své profese je ovšem dokáže přiznat a připustit.

Kniha je to zcela jiná, než jaké nabízí aktuální trh. Je skutečně pozvolná, postupně odhalující život a motiv. Pakliže jste věrní severskému typu vyprávění, kde dominuje vyšetřování a popisnost jde stranou, Starrův Hugh de Singleton nebude vaší jedničkou. Na straně druhé ovšem použijme jednu z autorových citací pro kontrast: „Než jsem to zkusil jako spisovatel, učil jsem třicet devět let dějepis. Tou zkušeností jsem získal větší úctu k učitelům a profesorům, kteří se usilovně snažili vpravit trochu moudrosti do mé mladistvé mysli.“

Název: Zločin u kostela - Své vzpomínky sepsal Hugh de Singleton, lékař
Autor: Mel Starr
Překlad: Marie Válková